Dominacja Microsoftu

Wynikiem tego modelu zakupów była erozja cen — kolejna cecha technologii opartej na standardach otwartych, która niemal zawsze obraca się na korzyść klienta.

Innym przykładem segmentu technologii „pobłogosławionego” przez standardy (przynajmniej z perspektywy klientów) jest rynek komputerów PC. Kiedy piszę tę książkę, około 80 procent systemów operacyjnych dla komputerów osobistych nosi logo firmy Microsoft. Windows to faktyczny standard systemu operacyjnego dla komputerów biurkowych. Oczywiście, system Windows nigdy nie został ogłoszony standardem otwartym przez żaden oficjalny komitet normalizacyjny, niemniej sam jego udział rynkowy sprawia, że dominuje nad wszystkimi konkurentami.

Standardy faktyczne wywierają wpływ podobny do standardów otwartych przynajmniej pod jednym względem: promują zgodność. Dominacja Microsoftu sprawia, że większość niezależnych producentów oprogramowania pisze aplikacje przeznaczone dla platformy Windows. Na przykład w tym sezonie podatkowym użytkownik może pójść do lokalnego sklepu z oprogramowaniem i kupić jeden z kilku pakietów do rozliczeń podatkowych, a nasttępnie uruchomić go na swoim domowym komputerze z sys-temem Windows.

W tym przypadku nie ma znaczenia, czy platforma Microsoftu komuś się podoba czy nie. To, że niemal każdy pakiet oprogramowania dla komputerów biurkowych działa w systemie Windows oznacza, że wszystkie aplikacje współzawodniczą na równych warunkach wyznaczonych przez faktyczny standard. Jeśli producenci chcą być konkurencyjni, muszą dodawać do swoich produktów nowe funkcje albo oferować atrakcyjne licencje. Beneficjentem tego współzawodnictwa jest klient.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>