Uzyskanie danych po awarii
– Sporządzić dokładny spis wszystkich urządzeń, szczególnie komputerowych i telekomunikacyjnych, i stale go uaktualniać. Spis powinien obejmować cały sprzęt, programy, urządzenia telekomunikacyjne i peryferyjne, nośniki kopii zapasowych danych oraz urządzenia zasilające. W spisie takim powinny zostać uwzględnione:
– model i numery fabryczne,
– wersje oprogramowania wbudowanego (firmware),
– ilość,
– nazwa producenta, ewentualnie dostawcy,
– nazwa alternatywnego producenta lub dostawcy podobnych urządzeń,
– dostępność.
– Sprawdzić magistrale sieciowe i pamięciowe pod kątem ewentualnych punktów szczególnie wrażliwych na uszkodzenie i usunąć zauważone problemy. Na etapie wstępnego projektu i wdrażania rozwiązania można pominąć nadmiarowe porty, łącza, zasilacze, itd. Elementy te można później dodać niewielkim kosztem, aby jeszcze bardziej zmniejszyć prawdopodobieństwo awarii.
– Zawrzeć umowę serwisową z lokalnym sprzedawcą lub integratorem systemów, zapewniając sobie szybką wymianę sprzętu i innych elementów sieciowych w przypadku awarii.
– Zweryfikować dotychczas stosowaną strategię sporządzania kopii zapasowych, aby ustalić, czy odpowiada zmianom wprowadzanym do procesów biznesowych i aplikacji.
– Regularnie kontrolować zapasowe nośniki danych, zapewniając sobie możliwość przywrócenia pracy systemów po awarii i odzyskania informacji z zapasowych nośników.
Ostatni z przedstawionych tu punktów jest szczególnie istotny. Wielu użytkowników komputerów pokłada niestety naiwną nadzieję w nośnikach danych. Efektem takiego myślenia jest tworzenie tylko jednej kopii krytycznych plików i zapisywanie jej na pojedynczej dyskietce lub dysku CD-ROM.
Leave a reply